A kortalan szépség világa

Mit tehetsz a hajhullásod megállítására

A legutolsó blogbejegyzésemben egy Cosmopolitan-ben megjelent (2019. 06. 05.) cikkben foglaltakat összegeztem, amelyben az angol hajhullás kutató, Anabel Kingsley, a londoni Philip Kingsley Clinik trichológusa nyilatkozik. Akkor néhány fontos okot tártunk fel, most nézzük, mit tehetünk, hogy megszüntessük ezeket az okokat.

Ismerd meg a probléma okát!

"Ha 3 hónapnál hosszabb ideig a természetesnél több napi hajhullást észlel, forduljon trichológushoz vagy a háziorvoshoz, mert meg kell határozni a mögöttes tényezőt, amelyet kezelni kell" - tanácsolja Anabel. "Nagyon fontos, hogy ne essen pánikba. A Telogen effluvium (túlzott elszennyeződés) szinte mindig magától eliminálódik, és a haj a szokásos módon növekedni fog, amint a belső egyensúlyhiány megszűnik".

Változtasd meg a táplálkozásodat! – ezzel mindenképpen javítasz a helyzeten!

Fogyassz minél több fehérjét!

"A haj fehérjéből származik, így elengedhetetlen a megfelelő fehérjében gazdag ételek bevitele. Ajánlott kb. napi 120 g.

A komplex szénhidrátok nélkülözhetetlenek

"Biztosítják a hajuknak a növekedéshez szükséges energiát. Ha egészséges szénhidrátokat (vagyis friss gyümölcsöket, zöldségeket, vagy teljes kiőrlésű gabona készítményeket) fogyasztanak, ha az étkezések között kb. négy óra telik el, mivel a hajsejtek számára rendelkezésre álló energia e mennyiség után csökken idő."

Anabel elmondta azt is, hogy ha az étrendjétől eltérő okok miatt veszítik el a haját, például a stressz vagy egy betegség miatt, akkor a táplálkozás megváltoztatása nem orvosolja azt!

Szedjünk táplálék kiegészítőket!

"Mivel a haj nem nélkülözhetetlen szövet, táplálkozási igényei egyediek - és a táplálék kiegészítők nagyon hasznosak lehetnek a tüszők számára rendelkezésre álló vitaminok és ásványi anyagok szintjének növelésében. De ezek nem helyettesítik a teljes értékű, változatos táplálkozást. Anabel azt javasolja, hogy a következő összetevők bevitelére fokozottan ügyeljen: vas, C-vitamin, B12-vitamin, D3-vitamin, réz, cink, szelén, valamint az esszenciális aminosavak, az L-lizin és az L-metionin.

Légy „okosan” stílusos!

 "Kerülje el azokat a frizurákat, amelyek húzzák, feszítik a hajszálakat és nyomást gyakorolnak a tüszőre" - mondja Anabel. Azt is javasolja, hogy kerüljék a nehéz hajformázó krémeket és szérumokat, mivel ezek felesleges súlyt jelentenek a haj számára. Szintén károsító tényező a forró szárítás és hajformázás is.

A hajhullás orvoslásánál figyelembe kell vennie általános egészségi állapotát, étrendjét, valamint optimalizálnia kell a fejbőr egészségét és a növekvő szőrszálakat. A legfontosabb, bár ez nagyon nehéz, legyen türelmes és ne essen kétségbe. A hajnövekedési ciklus jellegéből adódóan minimum 6-8 hétnek el kell telnie, amíg érezhetővé válik a javulás.

A természetes, ciklustól függő és a betegségből eredő foltos hajhulláson kívül, a hajhullások  kb. 80-90%-a hormonális eredetű hajhullás, amely a DHT hormon képződésének a következménye. Ez kortól és nemtől függetlenül előfordulhat, férfiaknál már a 20-as, 30-as években elkezdődhet, nőknél pedig a menopauzát megelőző időszaktól általában jelentősen felerősödik a hormonszintek megváltozásával. De erről részletesen egy következő blog bejegyzésben szólok.